Treningstrender høsten 2016

Treningstrender høsten 2016

Hver år kommer spørsmålet; hva er treningstrenden denne høsten? Det er alltid spennende å se hva vi mennesker ønsker for slags trening. Tina Uppfeldt, treningsutvikler i Friskis&Svettis har studert, testet og lest mye for å så gå litt dypere inn i hva som er treningstrender i dag. Og hennes oppsummering er at høstens treningstrender er tredelt; Hverdagsmosjon, oppbyggende trening og restituerende trening.

I Friskis&Svettis ser vi at mange av våre medlemmer trener mye, mer enn før. Generelt trener de som er veltrente i vårt samfunn mer og nye høyintensive treningsformer dukker opp. Mange motiveres av å konkurrere og det blir flere som tester, bakkeløp, triatlon, og militærlignende løyper med røffe og gjørmete hinder mens andre tester tøffe treningsformer. Tina poengterer også at det er en økende interesse for å kunne trene hele livet, livslang trening.

Hverdagsmosjon

Også i Norge er det en trend at flere og flere fletter inn aktivitet i hverdagen, sykler, jogger, går på rulleski eller går til jobben. Vi ser også at flere bedrifter tilbyr felles trening «på jobben» både ute og inne, og mange vennegjenger samles i helgen til «venne-trening» eller familie aktiviteter. At mosjon er viktig for helsa vet nok alle i dag. Å legge inn tilleggs aktiviteter i hverdagen har vist seg mye viktigere enn vi har trodd, skal vi stole på en helt fersk forskningsrapport (juli 2016) fra British medical journal. Det er en ny stor studie der man for første gang legger sammen alle former for fysisk aktivitet og hvordan det påvirker risikoen for vanlige sykdommer.(svd).

Her fremkommer det at dagens anbefaling på 30 min om dagen, absolutt er bedre enn ikke noen, men ikke i nærheten av tilstrekkelig. For å virkelig å oppnå opptimal helseeffekt skal man opp i hele 17 timer i uken med lett mosjon eller 8 timer hardere trening. Under lett mosjon teller for eksempel aktiviteter som hus og hage arbeid.

Vi har begynt å se på trening mer som en del av hverdagen, heller enn en separat aktivitet. Og vi følger opp med morsomme trenings gadjets og apper og ikke minst stilige treningsklær. Klokker som dokumenterer alt fra antall forserte høydemeter, antall skritt og pulsslag, gjør treningen morsommere og mer motiverende. Det finnes neppe noen app som har fått flere unge i aktivitet i sommer enn Pokemon Go.

Oppbyggende trening

Vi vil bestige flere topper, oppleve mer, gjøre mer, få mulighet til mer og for å klare det må man ha kapasitet. Da trenger vi mer oppbyggende trening, derfor øker også etterspørselen på trening som bidrar til bedre stabilitet, bevegelighet og styrke.

Gjennomsnitlig levealder øker og vi ønsker å være vitale hele livet og dermed vil fler eldre også være aktive og trene ut fra sine forutsetninger. Samtidig ser foreldre behov for fler og nye former for aktiviteter for barn.

Restituerende trening

Mange lever idag i et høyt tempo, og med en god del stress, derfor er det ikke rart at stressrealterte problemer og psykiske diagnoser er økende. Dette gjelder i stor grad også unge mennesker. Generelt er det en økende behov for roligere treningsformer. Vi ser også blant medlemmene i Friskis&Svettis at mange velger trening der man kan hente seg litt inn, få en pause og roe ned tempoet i hverdagen.

Noen av Friskis&Svettis oppbyggende og restituerende treningsformer

Core - funksjonell trening med fokus på styrke, stabilitet og balanse

Flex - funksjonell trening med fokus på bevegelighet

Sirkelfys – funksjonell trening med fokus på styrke

Yoga soft – myk og ekstra hensynsfull yoga

Soft trening – generell skånsom og myk trening

			
Utvalgte bilder fra

#friskissvettisnorge